روش انتخاب وکیل چگونه است؟

روش انتخاب وکیل چگونه است؟

بسیاری از قوانین و مقررات پیچیده و تخصصی هستند. این موضوع باعث شده که برای حل مسائل حقوقی و قضایی به یک وکیل حرفه ای نیاز داشته باشیم. وکلا به دلیل دانش و تجربه ای که در این حوزه دارند می توانند کمک بسیاری به ما در زمینه رفع مشکلات حقوقی کنند. اکنون ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که روش انتخاب وکیل چگونه است؟ در ادامه به این پرسش به طور جامع پاسخ خواهیم داد.

چرا باید یک وکیل خوب انتخاب کنیم؟

برخی از افراد تصور می کنند که در صورت بروز مشکلات حقوقی نیازی به وکیل ندارند. این افراد بر این باور هستند که اگر ماجرا را برای قاضی پرونده شرح دهند می توانند از حقوق خود دفاع کنند و در تغییر رای دادگاه تاثیر بگذارند. این تصور اشتباهی است و شما باید برای حضور در دادگاه از قوانین و مقررات مربوط به دعاوی مطرح شده به طور کامل آگاهی داشته باشید.

بدون دانش حقوقی و تجربه لازم احتمال زیادی وجود دارد که با شکست مواجه شوید. گاهی اوقات این شکست ها منجر به وارد آمدن خسارات مادی و معنوی بسیاری می شوند. برای اینکه به روند پرونده رسیدگی کنید باید به طور کامل با ریزه کاری های آن آشنا باشید. این موضوع باعث می شود که امور با سرعت و دقت بیشتری انجام شوند.

مهم ترین ویژگی های یک وکیل خوب

برای انتخاب یک وکیل خوب باید برخی ویژگی ها را مد نظر قرار دهید. در ادامه مهم ترین این ویژگی ها را بیان میکنیم.

  • یک وکیل خوب باید در زمینه موضوع پرونده تخصص کافی داشته باشد. اگر وکیل شما در مورد موضوع پرونده تخصص و تجربه داشته باشد امکان برد شما تا حد زیادی افزایش پیدا میکند.
  • وکیل شما باید تمام مطالبی که در اختیارش قرار داده اید را نزد خود نگه دارد و امانت دار خوبی باشد.
  • باید فردی را به عنوان وکیل انتخاب کنید که با آرامش کامل در جلسات حاضر شود تا به بهترین شکل بتواند از شما دفاع کند.
  • یک وکیل خوب فردی است که توانایی دفاع و بیان خواسته موکل خود را هم به صورت شفاهی و هم به شکل کتبی داشته باشد. ارائه این موارد به صورت شفاهی و کتبی بیانگر میزان اعتماد به نفس و دانش حقوقی یک وکیل است.
  • بهترین وکیل شخصی است که ابلاغ حکم دادگاه، قرارها یا اخطاریه ‌های مورد نیاز را به اطلاع موکل خود برساند. این کار باعث می شود که موکل زمان کافی برای جمع آوری مدارک و اثبات حقانیت خود داشته باشد.
  • یک وکیل مناسب به هیچ وجه حقایق مربوط به پرونده را از موکل خود پنهان نمیکند. اگر ظواهر پرونده به شکلی است که نشان می دهد موکل بازنده خواهد شد نباید به او وعده پیروزی الکی بدهد.

روش های انتخاب وکیل دادگستری

روش های مختلفی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید یک وکیل خوب را انتخاب کنید. در ادامه این روش ها را به شما عزیزان معرفی میکنیم.

  • اولین روش برای انتخاب وکیل خوب این است که به سامانه جستجوی وکیل مراجعه کنید. شما می توانید با جستجوی عباراتی مانند سایت کانون وکلای دادگستری استان …. به سایت مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. در مورد وکلای مرکز وکلا یعنی وکیل هایی که تحت نظر قوه قضاییه هستند باید به سامانه جستجوی وکیل در سراسر کشور به آدرس  23055.ir مراجعه نمایید.
  • دومین راه انتخاب وکیل این است که به صورت حضوری به مرکز یا کانون وکلای استان مورد نظر خود مراجعه کنید. شما می توانید در این مکان تقاضای معرفی و پیشنهاد یک وکیل معتبر و با سابقه در رابطه با موضوع پرونده را بدهید.
  • سومین روش انتخاب وکیل مراجعه به سایت های اینترنتی است. وکلای حرفه ای عموما دارای وبسایت هستند. شما می توانید با مراجعه به وبسایت وکلا در مورد آن ها اطلاعات کاملی را به دست آورید و در انتخاب خود هوشمندانه تر عمل کنید.

نکات مهم در انتخاب بهترین وکیل دادگستری

عموما بسیاری از افراد وکلایی که آشنایان به آن ها معرفی کرده اند را به وکلای غریبه ترجیح می دهند. لازم به ذکر است که شما نباید تنها به معرفی توسط آشنایان بسنده کنید بلکه باید در مورد شخص مورد نظر به اندازه کافی تحقیق نمایید.

هرگز در دام اشخاصی نیفتید که تنها برای حق الوکاله به شما تضمین برد در پرونده را می دهند. یک وکیل حرفه ای هرگز نتیجه پرونده را تضمین نمیکند و تنها به موکل خود این اطمینان را می دهد که تمام تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد.

در زمان انتخاب وکیل حتما حرفه ای بودن، میزان تخصص و اخلاق را در نظر بگیرید. مراجعه به سایت های اینترنتی می تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند. در این سایت ها می توانید با میزان تحصیلات، مشخصات و سابقه وکلا آشنا شوید.

حتما پس از انتخاب وکیل به صورت حضوری به دفتر او مراجعه کنید. باید تمام سوالات خود را راجع به پرونده از وکیلتان بپرسید و اطلاعات جامعی در این زمینه کسب کنید.

بهتر است در هنگام انتخاب وکیل تحصیلات را نیز مد نظر قرار دهید. وکلایی که از دانشگاه های معتبر و در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا فارغ التحصیل شده اند گزینه های مناسب تری هستند. لازم به ذکر است که تنها مدرک تحصیلی اهمیت ندارد و یک وکیل خوب باید از تجربه کافی در این زمینه نیز برخوردار باشد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به این پرسش که روش انتخاب وکیل چگونه است پاسخ دهیم. برای اینکه بهترین وکیل را انتخاب کنید باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. یک وکیل خوب شخصی است که در کنار دانش و تجربه قابل اعتماد نیز باشد. حتما به اخلاق حرفه ای وکیل توجه کنید. توصیه میکنیم شخصی را انتخاب کنید که به موضوع پرونده اشراف کامل داشته باشد تا شانس موفقیت شما افزایش پیدا کند.

سوالات متداول روش انتخاب وکیل چگونه است؟

  • آیا تنها وکلای با سابقه گزینه های خوبی هستند؟

خیر، تنها سابقه ملاک خوب بودن یک وکیل نیست. وکلای جوانی وجود دارند که دانش، تخصص و تجربه زیادی دارند و چه بسا از وکلای با سابقه نیز بهتر عمل می کنند.

  • آیا فن بیان خوب و قدرت برقراری ارتباط در انتخاب وکیل مهم است؟

بله، یک وکیل خوب باید از فن بیان عالی و قدرت برقراری ارتباط برخوردار باشد تا بتواند از موکل خود به بهترین شکل در دادگاه دفاع کند.

  • چگونه می توانیم در مورد وضعیت یک وکیل استعلام بگیریم؟

شما برای انجام این کار می توانید به سامانه عدل ایران قوه قضاییه adliran.ir مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)