مسئولیت انتظامی وکلا و اصول رسیدگی به آن

مسئولیت انتظامی وکلا و اصول رسیدگی به آن

وکلا باید بدانند مانند صنف‌های دیگر تحت نظارت قرار می‌گیرند و اگر دچار تخلفی شوند که دارای سئولیت‌های مدنی و کیفری باشد به کانون وکلا ارجاع داده می شود. فرستادن وکلا به دادگاه‌های انتظامی برای تضمین حقوق شهروندان از جمله موکلان می‌باشد که همین امر باعث می‌شود مصالح عام دولتی و اجتماعی مورد دفاع قرار بگیرد. اصول رسیدگی به تخلفات وکلا نشان می‌دهد که قانون ما طبق آیین دادرسی و تخلفات و مجازات‌های انتظامی پیش می‌رود که جای امیدی است که افراد می‌توانند برای از دست دادن حقوق خود به دادگاه‌های انتظامی رجوع کنند. در این مطلب به بررسی مسئولیت انتظامی وکلا و اصول رسیدگی به آن خواهیم پرداخت.

مرجع رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا

دادسرای انتظامی وکلا که مسئولیت بزرگی دارند و به انجام تحقیقات مقدماتی و بررسی شکایت می‌پردازند و پس از انجام دادن تمام این مراحل کیفرخواست توسط دادستان صادر و برای طرح در دادگاه قرار جلب را تعیین می‌کند. در این دادسرا شما تعدادی معاون دادستان و دادیار مشاهده می‌کنید که تحت نظارت دادستان انتظامی هستند.

دادگاه انتظامی وکلا متشکل از وکیل پایه یک است که مسئولیت آن رسیدگی به ادله و صدور حکم در خصوص تخلف وکیل است. پس از اینکه پرونده وکلا در دادگاه‌های انتظامی رسیدگی شد برای تجدید نظر به دادگاه عالی انتظامی قضات فرستاده می‌شود تا آرای غیر قطعی را مورد بررسی قرار دهد.

تمام مراجع رسیدگی به تخلفات انتظامی وکل،ا مستقل هستند و اصل را بر انصاف و عدالت قرار داده‌اند و شما با خیال راحت می‌توانید پرونده‌هایی که مربوط به تخلفات وکلا است را در این دادگاه‌ها مطرح کنید.

آیا تخلفات انتظامی وکلا شامل مرور زمان می‌شود؟

طبق ماده ۲۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ طبق ماده ۵۴ کانون وکلا تخلفات انتظامی شامل مرور زمان می‌شود که برای آن دو سال در نظر گرفته شده است. اگر وکیل تحت تعقیب قرار گرفته باشد از تاریخ آخرین اقدام انتظامی ۲ سال به حساب می‌آید ولی اگر تحت تعقیب قرار نگرفته باشد از تاریخ وقوع امر به مدت دو سال قابل تعقیب است.

مجازات‌های انتظامی به ترتیب در زیر درج شده است:

۱_توبیخ کتبی بدون درج در پرونده

۲_توبیخ کتبی با درج در پرونده

۳_توبیخ کتبی با درج در پرونده و مجله و پایگاه اطلاع رسانی کانون

۴_ممنوعیت موقت از وکالت به مدت سه ماه تا دو سال

۵_تنزل پایه وکالت

۶_ حسب مورد ابطال پروانه و محرومیت دائم از وکالت

چه مواردی باعث مسئولیت انتظامی وکلا می شوند و در چه درجه ای جای دارند؟

۱_با انجام هر یک از رفتار های زیر به مجازات انتظامی درجه ۳ محکوم می شوند:

  • در محل نامناسب دفتر تاسیس کنند
  • عدم تنظیم وکالتنامه به نحو دقیق و کامل
  • عدم تسلیم رسید دریافت اصول اسناد به موکل
  • اگر طبق قانون در داگاه حضور نداشته باشند در حالی که دادگاه حضور فرد را الزامی می داند

۲_با انجام هر یک از رفتار های زیر به مجازات انتظامی درجه ۴ محکوم می شوند:

  • عدم پرداخت مالیات قانونی و عدم ایفای تعهدات مالی خود نسبت به صندوق‌های حمایت
  • عدم تسلیم رسید در مقابل وجه یا مال دریافتی از سوی موکل
  • دادن وکالت به دیگری بدون داشتن حق توکیل

۳_با انجام هر یک از رفتارهای زیر به مجازات انتظامی درجه ۵ محکوم می‌شوند:

  • از مفاد سوگندی که یاد کرده تخلف کند
  • در موضوع پرونده به طرف دعوای موکل خود مشاوره حقوقی دهد و یا هرگونه همکاری با او انجام دهد.
  • اگر وکیلی از اسرار موکل خود مطلع شود و آنها را فاش کند دچار مجازات انتظامی درجه ۵ می‌شود.

۴_با انجام هر یک از رفتارهای زیر به مجازات انتظامی درجه ۶ محکوم می‌شوند:

  • کسانی که بر خلاف قانون دارای شرایط‌های عمومی و اختصاصی برای اخذ پرونده از سوی موکل نیستند.
  • اگر وکیلی بعد از استعفا یا عزل یا انقضای وکالت در آن پرونده به امور رسیدگی کند.
  • اگر وکیلی بدون عذر موجه در دادگاه و یا مراجع از جمله دادسرا یا دادگاه‌های انتظامی حضور نداشته باشد و نتواند عذر خود را ثابت کند.

مراحل ثبت شکایت از وکیل

اگر کسی از رفتار وکیل دادگستری شکایتی داشته باشد می‌تواند شکایت خود را به دو صورت کتبی یا شفاهی به کانون مورد نظر تقدیم کند علاوه بر شاک رئیس کانون وکلا و حتی رئیس شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان و رئیس شعبه اول دادگاه تجدید نظر می‌توانند تخلفات وکیل را به صورت کتبی به اطلاعات دادسرای انتظامی برسانند.

شکایت کتبی شاکی در دفتر کانون ثبت می‌شود و اگر شکایت شفایی باشد در صورت مجلس نوشته و به امضای شاکی می‌رسد و پس از آن برای نحوه رسیدگی به دادسرای انتظامی و پس از آن به دادگاه انتظامی وکلا فرستاده می‌شود.

در هنگام شکایت از تخلفات و مسئولیت‌های انتظامی وکلا باید به چه مواردی توجه کرد؟

شما هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید. پس باید توجه داشته باشید که شکایت خود را به صورت حضوری به دفتر دادسرای مرکز ببرید و اگر به صورت سیستمی می‌خواهید این کار را انجام دهید حتماً باید به سامانه دادسرای الکترونیکی مرکز مراجعه کنید. پس از اینکه شکایت خود را در سامانه ثبت کردید یک پیامکی برای شما فرستاده می‌شود که به منظور احراز هویت و تهیه مدارک مورد نظر است. اگر در این پیامک احراز هویت شما تایید شد یعنی پرونده الکترونیکی انتظامی تشکیل شده و در اسرع وقت توسط دادستان و یا دادیار مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که اگر احراز هویت شما تایید نشد و در زمان مشخص مدارک خود را تحویل ندادید مدیر دفتر دادسرا دستور مختومه شدن پرونده شما را صادر می‌کند.

نتیجه گیری

یک سری مسئولیت‌های انتظامی برای وکلا در نظر گرفته شده که ضمانت اجرای حقوق شهروندان می‌باشد. وظایف مراجعی رسیدگی این ارگان کنترلی و نظارتی است که وکلا همیشه در انجام هر امری سبک و سنگین می‌کنند تا در مراجع‌های مورد نظر ماخذه نشوند. ما در این مقاله سعی کردیم بگوییم که چه رفتارهایی از سوی وکلا باعث مسئولیت انتظامی آنها می‌شود و هر کدام از آنها در کدام یک از درجه‌ها قرار دارند. شما می‌توانید روش شکایت و ارکان تشکیل دهنده مراجع رسیدگی را مطالعه کنید تا در روند رسیدگی با مشکلاتی مواجه نشوید.

سوالات متداول مسئولیت انتظامی وکلا و اصول رسیدگی به آن

۱_برای شکایت از وکیل باید به کجا مراجعه کنیم؟
ابتدا باید به کانون وکلا که وکیل در آنجا عضو است مراجعه کنیم و مراحل بعدی را می‌توانید به کمک کانون انجام دهید.

۲_شکایت از وکیل در کدام یک از مراجع عالی رسیدگی می‌شود؟
ابتدا پرونده در دادسرای انتظامی رسیدگی و سپس کیفرخواست توسط دادسرا صادر می‌شود و پرونده در دادگاه انتظامی به صورت جزئی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۳_آیا می‌توان نسبت به رای دادگاه انتظامی وکلا تقاضای تجدید نظر کرد؟

شاکی اگر ببیند رای دادگاه به صورت ناعادلانه است می‌تواند این رای را در دادگاه عالی انتظامی قضات دوباره بیان و مورد شکایت قرار دهد.

۴_مرور زمان شکایت از تخلفات وکیل چند سال است؟

دو سال می‌باشد.

۵_شکایت از تخلفات وکیل به چه صورتی امکان‌پذیر است؟

به صورت کتبی و شفای شما می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)